måndag 21 juni 2010

Efterrätt


I fredags bjöd jag på dessa sötsaker till efterrätt. Receptet
hittade jag i Icas tidning buffé, men jag bytte ut nektarinsåsen 
mot citronkräm. Några jordgubbar som dekoration och det blir en 
perfekt efterrätt till midsommar.


Citronkräm i maränggrottor
För 8 personer

2 äggvitor
1 1/2 dl socker
1/2 tsk bakpulver
salt

Sätt ugnen på 250 grader. Vispa vitorna till hårt skum. 
Vispa i socker, bakpulver och 1/2 krm salt. Klicka ut smeten
i engångsmazarinformar. Gör en fördjupning i mitten med en tesked.
Sätt in marängerna i mitten av ugnen. Stäng genast av ugnen. Låt 
marängerna stå i ugnen minst 3 1/2 timme, gärna över natten. 

Citronkräm

3 äggulor
1 1/2 dl socker
pressad juice av en liten citron
1 msk maizena 
50 g smör

Blanda alla ingredienser till krämen i en kastrull. 
Sjud under omrörning tills krämen tjocknat.

Fyll marängerna med citronkräm, 
passionsfrukt och med en klick grädde.
Dekorera gärna med jordgubbar. 

Njut! 


8 kommentarer:

  1. åhhh vad sugen jag blir :) ser alldeles underbart mumsigt ut ju ..

    kram Malin

    SvaraRadera
  2. å jag som älskar att baka. dessa måste jag prova!

    jag gjorde mockarutor igår som blev himmelsk goda. inte en smula kvar :)

    SvaraRadera
  3. Så smarrigt! Och det slår mig att jag helt har glömt bort att fundera ut en smaskig efterrätt till midsommar...

    SvaraRadera
  4. Mums, vad gott det ser ut! Kanske vore något till midsommar.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Mums vad de såg goda ut. Ja med en jordgubbe på så.....vips blev det en midsommarbakelse.

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Åh vad goda det ser ut!!!

    Jag gillar din blogg och dina torpfoton jättemycket, har suttit en lång stund och bläddrat bland inläggen.

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  7. Dessa små läckerheter såg verkligen goda ut och de faller mig i smaken så att jag tror att jag ska testa att göra dom. Annars kanske jag har turen att få smaka dem någon dag då jag tittar förbi?? Puss

    SvaraRadera